Ochrona Sygnalistów - Wdrożenie dyrektywy i ustawy w firmie
praktyczne przykłady
Pobierz Broszurę ZAREZERWUJ MIEJSCEPRAWO, BIURO ZARZĄDU
Ochrona sygnalistów to kluczowy element współczesnego zarządzania w firmach, mający na celu zapewnienie transparentności i uczciwości w organizacjach. Sygnaliści, czyli osoby zgłaszające nieprawidłowości lub naruszenia prawa, odgrywają istotną rolę w identyfikowaniu i eliminowaniu nadużyć. Aby zapewnić im odpowiednią ochronę, wprowadzono dyrektywę UE 2019/1937, która zobowiązuje przedsiębiorstwa do stworzenia bezpiecznych kanałów zgłaszania oraz ochrony przed represjami.
Krajowa ustawa precyzuje wymagania dotyczące wdrażania systemów ochrony sygnalistów. Przygotuj się do tej zmiany i dowiedz się jak chronić firmę przed nadużyciami, a sygnalistów – przed odpowiedzialnością!
Korzyści
- Poznasz rekomendowane standardy zarządzania zgodnością,
- Dowiesz się jak zapewnić skuteczność zapobiegania i wykrywania nadużyć, które mogłoby pozwolić podmiotom zbiorowym na uniknięcie odpowiedzialności
- Dostaniesz praktyczne wskazówki z zakresu implementacji właściwych procedur i systemów monitorowania zgodnych z dyrektywą unijną.
Uczestnicy
- Kierownicy, Menedżerowie Biura Zarządu i Rady Nadzorczej,
- Dyrektorzy departamentów prawnych,
- Członkowie Zarządu, Członkowie Rad Nadzorczych
- Pracownicy Departamentów Zapobiegania Praniu Pieniędzy
- Szefowie Departamentów Compliance
- Pracownicy Departamentów Compliance
Program
27 LUTEGO 2025 R.
9.15 Rejestracja
9.30 Rozpoczęcie szkolenia
DYREKTYWA 2019/1937 A POLSKA USTAWA WDROŻENIOWA – czy i w jakim zakresie się różnią i co to oznacza dla podmiotów objętych obowiązkiem wynikającym z ww. aktów prawnych
- Definicja Sygnalisty Dyrektywa vs. Ustawa wdrożeniowa
- Trzy kanały zgłaszania nieprawidłowości – o co chodzi i jakie są zależności pomiędzy poszczególnymi kanałami?
- Czy dopuścić możliwość zgłoszeń anonimowo? Wady i zalety
- Poufność a anonimowość sygnalisty
- Środki ochrony prawnej sygnalistów – jak skutecznie wprowadzić w spółce
- Domniemanie działań odwetowych w przypadku sporu sądowego – ciężar dowodu na pracodawcy: jak skutecznie zbierać materiał dowodowy, aby móc odeprzeć zarzuty stosowania odwetu?
- Jak zabezpieczyć Spółkę przed zgłoszeniami – donosami – czyli, co zrobić, by regulamin nie był nadużywany w „drobnych” sprawach skarg i wniosków pracowników
POLSKA USTAWA IMPLEMENTUJĄCA DYREKTYWĘ – na co zwrócić uwagę – aspekty praktyczne – nie wszystko ustawodawca przewidział
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych – obowiązkowa konsultacja z pracownikami – jak wykazać
- Co z aktualnie obowiązującymi procedurami w spółce dot. sygnalistów
- Dobra wiara – element konieczny do ochrony sygnalisty – kto ma oceniać, na jakiej podstawie, czym się kierować, przesłanki
- Działania naprawcze? ale jakie ….
- Jak zapewnić poufność sygnalisty?
- Jak dobrać kanały wewnętrzne zgłoszeń – kryteria
- Czy w Procedurze wskazywać na etapy poszczególnych czynności po wpłynięciu zgłoszenia?
- Czy rozszerzyć katalog naruszeń prawa, a co z prawem pracy – ustawa milczy a to najczęściej występujący czynnik nadużyć w spółce
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń
- System zachęt – czy warto wprowadzić w Procedurze, możliwe rodzaje zachęt aby sygnalista najpierw dokonał zgłoszenia wewnętrznego
TREŚĆ PROCEDURY ZGŁASZANIA NARUSZEŃ – NA CO ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ
- opracowanie i wdrożenie procedury anonimowego zgłaszania naruszeń,
- wskazania osoby odpowiedzialnej za odbieranie zgłoszeń,
- ustalenie i wdrożenie sposobów odbierania zgłoszeń,
- wskazanie sposobów ochrony osób dokonujących zgłoszenia, zapewniające co najmniej ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania,
- wskazanie sposobu ochrony danych osobowych pracownika dokonującego zgłoszenia oraz osoby, której zarzuca się dokonanie naruszenia, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych,
- zasady zachowania poufności w przypadku ujawnienia tożsamości sygnalisty, gdy jego tożsamość jest możliwa do ustalenia,
- rodzaj działań następczych, jakie podmiot ma obowiązek podjąć po otrzymaniu zgłoszenia,
- termin usunięcia danych osobowych zawartych w zgłoszeniach
WERYFIKACJA ZGŁOSZEŃ W PRAKTYCE
- Ocena zgłoszenia, czy dotyczy naruszenia prawa
- Etapy postępowania wyjaśniającego
- Sposoby pozyskiwania informacji oraz dowodów – wartość materiału dowodowego, jak go ocenić?
- Komunikacja z sygnalistą
- Zakończenie postępowania wyjaśniającego i co dalej ?
ODPOWIEDZIALNOŚĆ CYWILNA I KARNA
KLUCZOWE PROCEDURY OBJĘTE DYREKTYWĄ – PRZYGOTUJ I ZABEZPIECZ SPÓŁKĘ PRZED NADUŻYCIAMI – system compliance to nie tylko Dyrektywa i ustawa wdrożeniowa – określ schemat i relację pomiędzy poszczególnymi regulacjami
- Regulamin zgłoszeń wewnętrznych
- Kodeks postępowania / kodeks etyki
- Kodeks antykorupcyjny
- Procedura wyboru kontrahentów i zawierania umów
- Procedura przeciwdziałania mobbingowi
- Procedura przeciwdziałania nadużyciom
- Procedura weryfikacji kontrahentów
- Procedura zarządzania kryzysowego
- Powołaj Compliance Officer’a w swojej organizacji
NIKT NIE JEST ANONIMOWY – PRACOWNICY W SIECI! JAKIE RYZYKO NIESIE INTERNET, JAKI MA TO WPŁYW NA SPÓŁKĘ?
- Instrukcja / wytyczne dot. korzystania przez pracowników z mediów społecznościowych
- Zasady korzystania ze zdjęć w mediach społecznościowych
KLAUZULE UMOWNE W CELU ZAPEWNIENIA, ŻE PARTNERZY BIZNESOWI MAJĄ WDROŻONE MECHANIZMY ZGLOSZEŃ
- Czy warto w umowach wprowadzić klauzule z treści naszych regulacji wewnętrznych?
- Co warto wprowadzić w umowach z kontrahentami, a jakie klauzule wprowadzić w umowach z pracownikami?
SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI Z EKSPERTEM
15.00 Zakończenie szkolenia
Metody:
Szkolenie on-line
- Przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
- W oparciu o naszą platformę
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo, poprzez czat
Sprawdź, za co uczestnicy cenią to szkolenie:
Szkolenie bardzo merytoryczne i doskonale przygotowane. Zdobyte informacje będą mim bardzo pomocne w wykonywaniu obowiązków służbowych.
Cena, termin, miejsce:
TERMIN:
27 lutego 2025R.
MIEJSCE SZKOLENIA:
SZKOLENIE ON-LINE
Zobacz centrum konferencyjneCENA:
Zgłoszenie do 06/02/2025: 1 570 PLN + 23% VAT - Obniżasz koszt o 16%
Cena zawiera:
- udział w szkoleniu dla jednej os.
- materiały szkoleniowe
- certyfikat
Rozwijaj kompetencje bez ryzyka!
Skorzystaj ze 100% gwarancji satysfakcji – jeżeli w ciągu 2 pierwszych godzin szkolenia uznasz, że nie spełnia ono Twoich oczekiwań, możesz po prostu oddać materiały szkoleniowe na stanowisku obsługi klienta, a otrzymasz całkowity zwrot kosztu szkolenia.
Masz pytania?
Anna Chmielewska
project manager
a.chmielewska@langas.pl
+48 512 773 769
Masz pytania?
Anna Chmielewska
project manager
a.chmielewska@langas.pl
+48 512 773 769
Aktualna cena udziału:
1 870 PLN + 23% VAT
100% gwarancji zadowolenia– otrzymasz zwrot kosztu szkolenia, jeśli zrezygnujesz z udziału w ciągu pierwszych 2 godzin szkolenia!
Potrzebujesz zorganizować to szkolenie jako zamknięte? Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?
SKONTAKTUJ SIĘPODOBNE SZKOLENIA:

Szkolenie prawne AML dla biura zarządu — ochrona sygnalistów w praktyce
16 grudnia 2019 r. weszła w życie Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (tzw. whistleblowerów), która zobowiązuje kraje członkowskie do wdrożenia jej w życie do 17 grudnia 2021 r. Projektowana polska ustawa implementująca dyrektywę ma przyczynić się do realnej ochrony osób zgłaszających naruszenia.
Szkolenie prawne przygotowane dla biura zarządu obejmuje wdrożenie dyrektyw i ustaw z nawiązaniem do praktycznych przykładów, które można wdrożyć w przedsiębiorstwie.
Żeby zrozumieć istotę szkolenia compliance, należy zacząć od zrozumienia definicji sygnalisty w firmie. Szkolenie prawne dostarczy informacji o tym, w jaki sposób dbać o interesy firmy i uchronić ją przed nadużyciami i konsekwencjami prawnymi. A przede wszystkim o tym, jak zadbać o odpowiednią i odpowiedzialną ochronę sygnalistów w przedsiębiorstwie.
Sygnalista w firmie — kim jest według dyrektywy?
W rozumieniu dyrektywy, sygnalista to osoba, która zgłasza Unii Europejskiej zagrożenia lub szkody dla interesu publicznego, o jakich dowiedziała się w związku z wykonywaniem pracy dla organizacji publicznej lub prywatnej, lub utrzymywaniem kontaktu z taką organizacją w związku ze swoją działalnością.
Mówiąc prościej, to osoba, która pracuje wewnątrz struktury firmy i zgłasza odpowiednim organom wszelkie naruszenia i działanie niezgodne z prawem.
Dlaczego szkolenie prawne „Ochrona sygnalistów” jest dla przedsiębiorstwa ważnym elementem do prawidłowego funkcjonowania całej struktury?
Szkolenie online, które przygotowaliśmy, da ci możliwość poznania rekomendowanych standardów zarządzania zgodnością, które będzie mógł wdrożyć w przedsiębiorstwie. Poznasz metody i praktyczne zastosowanie standardów compliance. Dowiesz się jak zapewnić skuteczność zapobiegania i wykrywania nadużyć, które mogłoby pozwolić podmiotom zbiorowym na uniknięcie odpowiedzialności. Wszystkie zdobyte informacje na szkoleniu online nauczysz się wprowadzać do swojej struktury przedsiębiorstwa zgodnie z dyrektywą unijną.
Szkolenie prawne AML Ochrona sygnalistów — dla kogo?
Szkolenie prawne kierujemy przede wszystkim do kierowników i menedżerów biura zarządu. Dyrektorów departamentów prawnych oraz członków zarządów. Szkolenie prawne będzie również dobrym wyborem dla pracowników Departamentów Zapobiegania Praniu Pieniędzy, departamentów compliance oraz szefów działów compliance.
Sygnalista i jego rola w przedsiębiorstwie
Żeby zapobiegać nadużyciom, przedsiębiorstwo powinno zdecydować się na wytypowanie osoby kontrolującej, dzięki której nadużycia będzie można łatwo zidentyfikować, a tym samym zapobiegać im w przyszłości. Osoby, które zdecydują się na pełnienie tej funkcji, nazywane są sygnalistami (ang. whistleblowers), a ich działalność jest definiowana jako whistleblowing. Czyli zgłaszanie wewnątrz danej organizacji bądź właściwemu organowi na zewnątrz lub ujawnianie informacji o nadużyciach w danej organizacji.
Whistleblowing w przedsiębiorstwie?
Słowem wstępu warto najpierw krótko wyjaśnić genezę pojęcia whistleblowing. W dosłownym znaczeniu oznacza dmuchanie w gwizdek, a pojęcie wywodzi się najprawdopodobniej od charakterystycznych gwizdków, stosowanych przez brytyjskich stróży prawa, którzy wykorzystywali je do sygnalizowania popełnienia przestępstwa w celu zaalarmowania innych funkcjonariuszy i wezwania pomocy.
Whistleblowing