Jak ustalić strategię zakupową przy pomocy macierzy Kraljica?

Procesy zakupowe, optymalizacja kosztów, odpowiedni podział produktów lub usług i analizy finansowe i produktowe, to wszystko i jeszcze więcej to elementy składowe strategii zakupowej. Jak zatem ustalić strategię zakupową, żeby przynosiła efekty?

Zobacz wszystkie / Znaleziono 302
Sprzedaż, Zakupy

Jak ustalić strategię zakupową przy pomocy macierzy Kraljica?

Jacek Jarmuszczak, Nextbuy, 05/03/2021

Procesy zakupowe, optymalizacja kosztów, odpowiedni podział produktów lub usług i analizy finansowe i produktowe, to wszystko i jeszcze więcej to elementy składowe strategii zakupowej. Jak zatem ustalić strategię zakupową, żeby przynosiła efekty? Dzisiaj omówimy grupowanie według macierzy Kraljica.

Etapy tworzenia strategii zakupowej

Pierwsza rzecz, która jest podstawą w tworzeniu strategii zakupowych to ustalenie finansów firmy (wydatki i przychody), a także specyfiki firmy. Kolejne kroki w tworzeniu strategii to:

  • drzewo kategorii zakupowych,
  • analiza wydatków wg. kategorii,
  • wyznaczenie osób odpowiedzialnych za daną kategorię,
  • analiza wg. macierzy Kraljica,
  • opracowanie strategii zarządzania dla każdej utworzonej kategorii.

Analiza według macierzy Kraljica umożliwi Ci pogrupowanie produktów i usług w kategorie i analizę ich pod względem wpływu na finanse firmy, a także ryzyka związanego z dostawcami.

Macierz Kraljica i 4 kategorie produktów lub usług

Macierz Kraljica pozwala nie tylko ocenić wpływ na finanse firmy i ryzyka dostawczego, ale również w doborze odpowiedniej strategii sourcingowej dla każdej z grup produktów.

Tak, jak przedstawiliśmy na załączonym obrazku. Jest to podział na cztery grupy. Każda z nich powinna mieć przygotowaną strategię sourcingową, a także wyznaczoną osobę odpowiedzialną za realizację i nadzór tej strategii.

  • Grupa standardowa
    W grupie standardowej powinieneś umieć produkty lub usługi, które mają mały wpływ na finanse firmy. To również grupa, która niesie małe ryzyko związane z dostawami. Warto zwrócić uwagę, że finanse firmy powinny być brane pod uwagę na poziomie rocznym. W grupie produktów standardowych nie powinieneś skupiać się na minimalizacji ceny, a na optymalnej organizacji procesu zamawiania i jego realizacji.
  • Wąskie gardła
    Kategoria tych produktów różni się od grupy standardowej występowaniem wysokiego ryzyka związanego z dostawami. Dla finansów ryzyko również jest niewielkie. Tutaj należy zwracać uwagę na krytyczność produktów. Wydatki mogą nie być wysokie, ale jeden element może zaważyć na całym procesie. Naturalnie, produkty krytyczne uzależnione są od profilu działalności firmy.
  • Dźwignie
    Tutaj mamy analogiczną sytuację do grupy produktów wąskich gardeł, z tym że w kategorii dźwigni występuje wysokie ryzyko finansowe, a niewielkie związane z dostawami.
    Jednocześnie wysoki poziom wydatków równoważy się z możliwością standaryzacji i agregacji produktów lub usług.
  • Produkty lub usługi strategiczne
    To ta grupa, która decyduje o Twojej przewadze. O konkurencyjności produktów lub usług i wyróżniku na tle konkurencji. Mają one wysoki wpływ na finanse w firmie, a jednocześnie średnie ryzyko związane z dostawami. W tej grupie podstawą są długofalowe relacje i współprace z partnerami i działami różnych firm.

 

Przedstawiona macierz Kraljica pomoże Ci w ustaleniu strategii zakupowej.
A my mamy nadzieję, że wpis pomógł Ci zrozumieć podział grup i ich cel.


SZKOLENIA POWIĄZANE

Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU