Zarządzanie pracownikami - czy dbasz o prawidłowy feedback?

Zobacz wszystkie / Znaleziono 221
Kompetencje menadżerskie

Zarządzanie pracownikami - czy dbasz o prawidłowy feedback?

Małgorzata Głębocka – Szurko, 14/06/2021

Zarządzanie pracownikami, to nie tylko spotkania i rozdzielanie zadań. To również motywacja pracowników i umiejętne przekazywanie informacji. W tym prawidłowe udzielanie informacji zwrotnej. Czy Twój feedback jest dobry i pracownicy rozumieją, co masz im do przekazania? Czy właściwie udzielasz informacji zwrotnej niezależnie od tego, czy jest negatywna, czy pozytywna? Dzisiaj przyjrzymy się temu, jak powinien wyglądać prawidłowy feedback i dlaczego jest to ważny element zarządzania pracownikami.

Zarządzanie pracownikami przez budowanie zaufania feedbackiem?

Oczywiście! Jeśli zadbasz o jego prawidłowość to nie tylko zdobędziesz zaufanie pracowników, ale znajdziesz dzięki temu drogę do ich zmotywowania, rozwiązywania problemów, a także poznania ich własnej opinii. Czym zatem jest feedback? Niczym innym jak przekazaniem informacji odnośnie tego co zrobiła i jak zrobiła druga osoba. Dotyczy to również oceny pracy pracownika zatem nie zawsze informacja zwrotna będzie pozytywna. Grunt to umiejętność komunikowania takich wiadomości.

Od czego zacząć?

To zależy od tego, czy w Twojej firmie powszechne było udzielanie feedbacku, czy nie. Jeśli będzie to nowy proces w komunikacji z pracownikami, to warto zrobić zebranie i przedstawić na nim czym będzie feedback i w jakim celu wprowadzamy informację zwrotną. Ważne tutaj jest, aby pracownicy byli przygotowani na takie rozmowy i mieli świadomość, że będą się odbywać cyklicznie (zależnie od potrzeb).

Jeżeli w Twojej firmie nie było zwyczaju, by dawać informację zwrotną, nie rzucaj się od razu na głęboką wodę! Ważne, byś najpierw poinformował pracowników, o tym, że zaczną taką informację otrzymywać. Wyjaśnij też cel takiego działania i zadbaj o to, by każdy zrozumiał, po co to robisz. Kiedy już informacje zwrotne staną się faktem, to pamiętaj o kilku ważnych rzeczach.

  • Najpierw pozytywy, potem negatywy,
  • krytyka – tylko konstruktywna,
  • indywidualne podejście do każdego pracownika.

Zawsze powinno zaczynać się od tego, co pracownik wykonał dobrze i pochwalić jego działania, a następnie przejść do omawiania negatywnych wieści. Jeśli pracownik wie, że doceniasz jego pracę i zwracasz uwagę również na to, że wykonuje poszczególne czynności dobrze, to łatwiej przyjmuje uwagi. Dzięki temu nie przestanie się starać, nawet jeśli otrzyma negatywny feedback. Ponadto w takich informacjach zwrotnych powinieneś uwzględnić elementy, które pracownik musi poprawić, ale przede wszystkim również wskazówki jak ma to zrobić. Pamiętaj, że pracownik, który jest pozostawiony sam sobie, zawsze będzie miał niższą motywację do pracy, poprawy i rozwoju niż pracownik, który otrzymuje wsparcie. Nawet wtedy, kiedy coś mu nie wyjdzie i źle wykona swoje zadanie.

Zarządzanie pracownikami to również dawanie im przykładu!

Wcale nie chodzi nam tutaj o przykładną pracę i pokazywanie swojej efektywności i osiągnięć. Wręcz przeciwnie. Pozwól swoim pracownikom poczuć się jak Ty podczas udzielania feedbacku. Zorganizuj spotkanie, na którym pracownicy będą oceniać Twoją pracę. Myślisz, że nie jest to dobry pomysł? Dzięki temu sprawdzisz, czy pracownicy Ci ufają i jak działa komunikacja zespołowa.

Musisz wiedzieć, że pracownicy, którzy darzą zaufaniem przełożonego, nie będą mieli problemu z prawdziwą oceną jego pracy. Czyli nie będą się bali wytknąć błędów swojemu przełożonemu. Jeśli usłyszysz na swój temat same pochwały, to jest więcej niż pewne, że pracownicy Ci nie ufają, a dwa mogą się nawet Ciebie obawiać. Bardzo proste ćwiczenie, a potrafi wiele zdziałać w strukturze zarządzania pracownikami.

Jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych pracownikowi?

Chcąc zyskać w oczach pracowników i nie stracić ich zaufania, bądź dopiero je zdobyć pamiętaj, że udzielanie feedbacku to coś więcej niż pogadanka o pracy, a jego udzielanie powinno być oparte na kilku ważnych zasadach. Niestety w wielu przedsiębiorstwach zapomina się o nich, co sprawia, że komunikacja jest na niskim poziomie. A przełożony, zamiast cieszyć się uznaniem i zaufaniem wśród pracowników ma łatkę gbura i czepialskiego. Pamiętaj, aby feedback był:

  • krótki i rzetelny,
  • łatwy do zrozumienia i zapamiętania,
  • skoncentrowany na danej czynności, a nie całości zachowania,
  • wolny od oskarżania,
  • oparty na faktycznym zachowaniu,
  • udzielany na bieżąco,
  • udzielany w cztery oczy.

Wszystkie zasady są ważne, natomiast przede wszystkim zwróć uwagę na to, aby rozmowy były prowadzone w cztery oczy i nigdy nie zwracaj uwagi pracownikowi przy innych pracownikach, czy klientach! Takie zachowanie będzie świadczyło o Tobie i braku profesjonalizmu, a nie o pracowniku.


Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU