Związki zawodowe
Ochrona interesów – przywileje i nadużycia – współpraca w trakcie pandemii – negocjacje porozumień oparte na „Tarczy Antykryzysowej”
Pobierz BroszuręPRAWO, BIURO ZARZĄDU
Kryzys wywołany ogłoszeniem stanu epidemii uaktywnił sporą cześć związków zawodowych. Od umiejętności interpretacji przepisów prawnych i umiejętności utrzymania właściwych relacji zależy prawidłowe i efektywne działanie wielu organizacji.
Poziom konfliktów i napięć w relacjach zbiorowych na linii pracodawca – związki zawodowe, można zmniejszyć przy wyższym poziomej wiedzy osób odpowiedzialnych za ten zakres i umiejętnościach wzajemnego dialogu społecznego. Istotą jest tu przede wszystkim poznanie wzajemnych praw i obowiązków zgodnych z literą prawa, a także praktykami rynkowymi.
Pracodawca w tym procesie odgrywa kluczową rolę, bo to od jego podejścia oraz stanowiska zależy w dużej mierze poprawność wzajemnych relacji. Jest to szczególnie istotne w okresie pandemii, kiedy finansowe wsparcie Państwa dla przedsiębiorstw jest uzależnione od zawarcia porozumień pracodawcy z partnerem społecznym.
Korzyści
- Poznasz zasady negocjowania porozumień opartych na „Tarczach Antykryzysowych” oraz ich wpływu na indywidualne uprawnienia pracowników
- Dowiesz się, jakie są konsekwencje objęcia prawem koalicji osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy
- Poznasz konieczne warunki, jakie muszą być spełnione dla wykonywania uprawnień przez zakładową organizację związkową
- Dowiesz się jak negocjować i zawierać układy zbiorowe pracy i innych porozumienia zbiorowe
Uczestnicy
- Członkowie zespołów negocjacyjnych, zarówno ze strony pracodawcy jak organizacji pracowniczej
- Osoby odpowiedzialne za współpracę ze związkami zawodowymi i realizację celów firmy
- Członkowie zarządu, rady nadzorczej
- Dyrektorzy zarządzający, operacyjni, departamentów HR i kadr
Program
27 kwietnia 2021
8.30 logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
9.00 rozpoczęcie szkolenia
KLUCZOWE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PRACODAWCY ZE ZWIĄZKAMI ZAWODOWYMI W OKRESIE PANDEMII KORONAWIRUSA?
- Zasady negocjowania porozumień kryzysowych w oparciu o „Tarcze”
- Zasady efektywnego dla spółki i zgodnego z przepisami prawa pracy zatrudnienia pracowników, a relacje ze związkami
- Prawa pracownika i ochrona jego dóbr osobistych oraz danych osobowych w kontekście działania związków zawodowych
- Kompetencje związków zawodowych w zakresie reprezentowania indywidualnych pracowników oraz zbiorowych praw i interesów zatrudnionych
- Rozstanie z pracownikiem – rola związków zawodowych
OBOWIĄZKI, PRZYWILEJE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH ORAZ NADUŻYCIA – INTERPRETACJA POD KĄTEM DOŚWIADCZENIA, PRAKTYK RYNKOWYCH I ORZECZEŃ SĄDÓW
- Jak współdziałać ze związkami, aby zapewnić organizacji możliwość realizacji strategii?
- Wynikające z RODO obowiązki nałożone na pracodawcę a konieczność przekazywania danych osobowych związkom zawodowym
- Zasady współdziałania pracodawcy ze związkami zawodowymi w sprawach indywidualnych i zbiorowych
- Jakie zachowanie/sytuacja jest uprawnieniem, a co jest już nadużyciem – interpretacja pod kątem doświadczenia i orzeczeń
- Ochrona prawna działaczy związkowych, a ochrona organizacji przed nadużyciami – przywileju nie można nadużywać
- Jak przeciwdziałać nadużywania przywileju – procedury postępowania, działania zapobiegawcze i monitoring sytuacji
- Współdziałanie pracodawców z organizacjami związkowymi – możliwe poziomy porozumień. Jak zawierać i wypowiadać układy zbiorowe?
- Jak funkcjonują układy zbiorowe i jak interpretować ich działanie?
- W jaki sposób RODO wpływa na współprace pracodawcy ze związkami zawodowymi?
WSPÓŁPRACA PRACODAWCY ZE ZWIĄZKAMI ZAWODOWYMI W TRAKCIE PANDEMII
- Zawieranie porozumień umożliwiających uzyskanie od Państwa dofinansowania wynagrodzeń pracowników w przypadku wprowadzenia przestoju ekonomicznego oraz obniżenia wymiaru czasu pracy
- Zawieranie porozumień zwiększających elastyczność czasu pracy
- Zawieranie innych porozumień związanych z przeciwdziałaniem skutkom pandemii koronawirusowej
ZWIĄZKI ZAWODOWE A POWSZECHNA I SZCZEGÓLNA OCHRONA TRWAŁOŚCI STOSUNKU PRACY
- Obowiązek konsultacji wypowiedzenia umowy o pracę – art. 38 KP
- Opinia z.z. w trybie rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika – art. 52 § 3 KP. Czy to jeszcze ochrona powszechna?
- Skutki niestosowania przez pracodawcę trybu z art. 38 i 52 § 3 KP
- Od kogo uzyskać zgodę na wypowiedzenie lub rozwiązanie stosunku pracy z działaczem związkowym?
- Nadużycia ochrony związkowej (praktyka i orzecznictwo)
ANALIZA NAJNOWSZEGO ORZECZNICTWA W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY ZE ZWIĄZKAMI ZAWODOWYMI W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH. PRACA NA KONKRETNYCH STANACH FAKTYCZNYCH
WYBRANE ZAGADNIENIA SPORU ZBIOROWEGO
- Odpowiedzialność stron za naruszenie przepisów dotyczących sporów; Czego może dotyczyć spór zbiorowy pracy
- Zasady prowadzenia sporów zbiorowych
- Żądania związków – przedsporne prowadzenie rozmów
- Zasady prowadzenia rokowań i możliwe następstwa podjętych decyzji. Zasady prowadzenia mediacji ze związkami pod kątem protokołu rozbieżności
- Referendum strajkowe i strajk – uprawnienia, obowiązki, działania przekraczające uprawnienia
- Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy w zakresie prowadzenia strajków – dopełnienie obowiązków ustawowych, kierowanie strajkiem zorganizowanym wbrew przepisom prawa
- Pola konfliktów pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi
- Pojęcie, procedura i znaczenie sporów zbiorowych
- Odpowiedzialność stron za naruszanie przepisów dotyczących rozwiązywania sporów zbiorowych
ROLA I UPRAWNIENIA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH W PROCEDURZE ZWOLNIEŃ GRUPOWYCH I INDYWIDUALNYCH?
- Jakie są zasady przeprowadzania zwolnień grupowych zgodnie z przepisami europejskimi
- Zakres informacji przekazywanych związkom zawodowym w związku z planowanym przeprowadzeniem zwolnienia grupowego
- Konsultacje ze związkami zawodowymi w zakresie przeprowadzenia grupowego zwolnienia – obowiązki informacyjne jakie musi wypełnić pracodawca. Co musi zawierać pismo przed konsultacyjne?
- Porozumienie w ramach zwolnień grupowych
15.00 zakończenie szkolenia
Metody:
SZKOLENIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
- W oparciu o naszą platformę
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo, poprzez czat
Sprawdź, za co uczestnicy cenią to szkolenie:
Bardzo dobrze merytorycznie, konkretnie poprowadzone i przygotowane. Bardzo dobre i namacalne przykłady.
Ciekawe szkolenie, dające dużo do myślenia, prowadzący super.
Wysokie kompetencje i bardzo bogata wiedza eksperta poparta licznymi przykładami.
Rozwijaj kompetencje bez ryzyka!
Skorzystaj ze 100% gwarancji satysfakcji – jeżeli w ciągu 2 pierwszych godzin szkolenia uznasz, że nie spełnia ono Twoich oczekiwań, możesz po prostu oddać materiały szkoleniowe na stanowisku obsługi klienta, a otrzymasz całkowity zwrot kosztu szkolenia.
Masz pytania?
Agnieszka Tworzyńska
project managner
a.tworzynska@langas.pl
22 355 24 00
Masz pytania?
Agnieszka Tworzyńska
project managner
a.tworzynska@langas.pl
22 355 24 00
100% gwarancji zadowolenia– otrzymasz zwrot kosztu szkolenia, jeśli zrezygnujesz z udziału w ciągu pierwszych 2 godzin szkolenia!
Potrzebujesz zorganizować to szkolenie jako zamknięte? Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?
SKONTAKTUJ SIĘ