14 lipca 2022R., SZKOLENIE ON-LINE

Prawne aspekty negocjacji ze związkami zawodowymi

Zasady współpracy pracodawcy z zakładowymi organizacjami związkowymi w 2022 r.

Prawidłowe relacje pomiędzy pracodawcą, a związkami zawodowymi wymagają stworzenia spójnej i jasnej strategii współdziałania. Od umiejętności interpretacji przepisów prawnych, żonglowania nimi i umiejętności utrzymania właściwych relacji zależy prawidłowe i efektywne działanie wielu organizacji. Poziom konfliktów i napięć w relacjach zbiorowych na linii pracodawca – związki zawodowe, można zmniejszyć przy wyższym poziomej wiedzy osób odpowiedzialnych za ten zakres i umiejętnościach wzajemnego dialogu społecznego. Istotą jest tu przede wszystkim poznanie wzajemnych praw i obowiązków zgodnych z literą prawa, a także praktykami rynkowymi. Pracodawca w całym tym procesie odgrywa kluczową rolę, bo to od jego podejścia oraz stanowiska zależy w dużej mierze poprawność wzajemnych relacji.

Uwzględniając te uwarunkowania i biorąc pod uwagę specyfikę rynku, stworzyliśmy program umożliwiający i ułatwiający zarządzanie relacją ze związkami zawodowymi. Przedstawimy Państwu najlepsze praktyki i możliwości prawne dochodzenia do konsensusu i zapewnienia realizacji strategii firmy.

Dotyczy to również przygotowania się do wprowadzenia nowych instytucji prawnych takich jak praca zdalna czy procedury zgłaszania naruszeń przepisów prawa, które wymagają współpracy pracodawca – związki zawodowe.

Korzyści

  • Omówienie zasady negocjowania porozumień
  • Konsekwencje objęcia prawem koalicji osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy
  • Omówienie koniecznych warunków, jakie muszą być spełnione dla wykonywania uprawnień przez zakładową organizację związkową
  • Przedstawienie prawnych i praktycznych aspektów negocjowania i zawierania układów zbiorowych pracy i innych porozumień zbiorowych

Uczestnicy

  • Członkowie zespołów negocjacyjnych, zarówno ze strony pracodawcy jak organizacji pracowniczej
  • Osoby odpowiedzialne za współpracę ze związkami zawodowymi i realizację celów firmy
  • Członkowie zarządu, rady nadzorczej
  • Dyrektorzy zarządzający, operacyjni, departamentów HR i kadr

Program

14 lipca 2022

8.30 – 9.00 logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
9.00                rozpoczęcie szkolenia

OBOWIĄZKI, PRZYWILEJE, NADUŻYCIA
Związki zawodowe – interpretacja pod kątem doświadczenia, praktyk rynkowych i orzeczeń sądów

  • Jak współdziałać ze związkami, aby zapewnić organizacji możliwość realizacji strategii?
  • Wynikające z RODO obowiązki nałożone na pracodawcę a konieczność przekazywania danych osobowych związkom zawodowym
  • Zasady współdziałania pracodawcy ze związkami zawodowymi w sprawach indywidualnych i zbiorowych.
  • Jakie zachowanie/sytuacja jest uprawnieniem, a co jest już nadużyciem – interpretacja pod kątem doświadczenia i orzeczeń.
  • Ochrona prawna działaczy związkowych, a ochrona organizacji przed nadużyciami – przywileju nie można nadużywać.
  • Jak przeciwdziałać nadużywania przywileju – procedury postępowania, działania zapobiegawcze i monitoring sytuacji.
  • Współdziałanie pracodawców z organizacjami związkowymi – możliwe poziomy porozumień. Jak zawierać i wypowiadać układy zbiorowe?
  • Jak funkcjonują układy zbiorowe i jak interpretować ich działanie?
  • W jaki sposób RODO wpływa na współprace pracodawcy ze związkami zawodowymi?

OCHRONA STOSUNKU PRACY
Związki zawodowe a powszechna i szczególna ochrona trwałości stosunku pracy

  • Obowiązek konsultacji wypowiedzenia umowy o pracę – art. 38 KP.
  • Opinia z.z. w trybie rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika – art. 52 § 3 KP. Czy to jeszcze ochrona powszechna?
  • Skutki niestosowania przez pracodawcę trybu z art. 38 i 52 § 3 KP.
  • Od kogo uzyskać zgodę na wypowiedzenie lub rozwiązanie stosunku pracy z działaczem związkowym?
  • Nadużycia ochrony związkowej (praktyka i orzecznictwo).

ZASADY PROWADZENIA NEGOCJACJI ZE ZWIĄZKAMI ZAWODOWYMI W RÓŻNYCH OBSZARACH ZBIOROWYCH INTERESÓW ZATRUDNIONYCH
W jaki sposób należy przygotować się do negocjacji i jak je prowadzić w sposób zgodny z prawem i zasadami sztuki negocjacyjnej

  • Określenie przedmiotu negocjacji i czasu ich trwania
  • Określenie jakie będą konsekwencje niedojścia do porozumienia
  • Przygotowanie strategii negocjacyjnej
  • Przygotowanie narzędzi komunikacji do pracowników
  • Sposoby wprowadzenia „wyników” negocjacji do indywidualnych stosunków pracy (zmiana warunków umów o pracę, zawieszenie stosowania warunków zatrudnienia, zwolnienia pracowników)

WYBRANE ZAGADNIENIA SPORU ZBIOROWEGO
Związki zawodowe i pracodawcy – uprawnienia stron w zakresie prowadzenia sporów zbiorowych

  • Odpowiedzialność stron za naruszenie przepisów dotyczących sporów; Czego może dotyczyć spór zbiorowy pracy
  • Zasady prowadzenia sporów zbiorowych.
  • Żądania związków – przedsporne prowadzenie rozmów.
  • Zasady prowadzenia ROKOWAŃ i możliwe następstwa podjętych decyzji. Zasady prowadzenia MEDIACJI ze związkami pod kątem protokołu rozbieżności.
  • Referendum strajkowe i strajk – uprawnienia, obowiązki, działania przekraczające uprawnienia.
  • Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy w zakresie prowadzenia strajków – dopełnienie obowiązków ustawowych, kierowanie strajkiem zorganizowanym wbrew przepisom prawa.
  • Pola konfliktów pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi.
  • Pojęcie, procedura i znaczenie sporów zbiorowych.
  • Odpowiedzialność stron za naruszanie przepisów dotyczących rozwiązywania sporów zbiorowych.

ZWOLNIENIA GRUPOWE
Związki zawodowe – rola i uprawnienia w procedurze zwolnień grupowych i indywidualnych  

  • Jakie są zasady przeprowadzania zwolnień grupowych zgodnie z przepisami europejskimi.
  • Zakres informacji przekazywanych związkom zawodowym w związku z planowanym przeprowadzeniem zwolnienia grupowego.
  • Konsultacje ze związkami zawodowymi w zakresie przeprowadzenia grupowego zwolnienia – obowiązki informacyjne jakie musi wypełnić pracodawca. Co musi zawierać pismo przed konsultacyjne?
  • Porozumienie w ramach zwolnień grupowych.


15.00    zakończenie szkolenia

Metody:

SZKOLENIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
  • W oparciu o dedykowaną platformę
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo, poprzez czat

Sprawdź, za co uczestnicy cenią to szkolenie:

Bardzo dobrze merytorycznie, konkretnie poprowadzone i przygotowane. Bardzo dobre i namacalne przykłady.

Magdalena Kunowska

Menedżer Działu Personalnego, Dovista Polska Holding

Ciekawe szkolenie, dające dużo do myślenia, prowadzący super.

Aleksandra Piechocka

ENEA Operator

Wysokie kompetencje i bardzo bogata wiedza eksperta poparta licznymi przykładami.

Karolina Mirecka

Specjalista ds. Personalnych, Metsa Tissue Poland

Zdobądź know-how, które poznało już ponad 80 firm:

100% GWARANCJI SATYSFAKCJI
Rozwijaj kompetencje bez ryzyka!


Skorzystaj ze 100% gwarancji satysfakcji – jeżeli w ciągu 2 pierwszych godzin szkolenia uznasz, że nie spełnia ono Twoich oczekiwań, możesz po prostu oddać materiały szkoleniowe na stanowisku obsługi klienta, a otrzymasz całkowity zwrot kosztu szkolenia.


Masz pytania?

Agnieszka Tworzyńska
project managner
a.tworzynska@langas.pl
22 355 24 00

SKONTAKTUJ SIĘ
Masz pytania?

Agnieszka Tworzyńska
project managner
a.tworzynska@langas.pl
22 355 24 00


Gwarancja:
100% gwarancji zadowolenia– otrzymasz zwrot kosztu szkolenia, jeśli zrezygnujesz z udziału w ciągu pierwszych 2 godzin szkolenia!

Potrzebujesz zorganizować to szkolenie jako zamknięte? Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?

SKONTAKTUJ SIĘ

PODOBNE SZKOLENIA:

On-line Sankcje międzynarodowe
Sankcje międzynarodowe
więcej
On-line Członek Zarządu i Rady Nadzorczej wg nowego KSH
Członek Zarządu i Rady Nadzorczej wg nowego KSH
więcej
On-line Nowelizacje w przepisach dla Biura Zarządu i Rady Nadzorczej
Nowelizacje w przepisach dla Biura Zarządu i Rady Nadzorczej
więcej
On-line Certyfikowany Compliance Oficer CCO1
Certyfikowany Compliance Oficer CCO1
więcej
On-line Certyfikowany Specjalista ds. obsługi Zarządu
Certyfikowany Specjalista ds. obsługi Zarządu
więcej

Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU