Reforma szpitali 2022 - konferencja ekspercka
Założenia nowej reformy finansowania placówek zdrowia. Finanse i jakość zdecydują o kategorii i dalszych losach szpitala.
kancelaria Filipiak Babicz Legal
Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia
Kancelaria Groele Adwokaci
Formedis
Kancelaria Kubas Kos Gałkowski
Kancelaria Filipiak&Babicz
Wyższa Szkoła Biznesu – National-Louis University
Ruszył proces wprowadzania zmian prawnych i organizacyjnych w systemie obejmującym niemal 600 szpitali w Polsce.
Ustawa wprowadza podział na cztery kategorie, od A do D, zależnie przede wszystkim od ich kondycji finansowej. Zakwalifikowanie szpitala do określonej kategorii zadecyduje o m.in. o losach finansów szpitala, a także o losach wierzycieli, współpracowników oraz pracowników.
Pierwsza ocena nastąpi w 2023 r. na okres 4 lat. Teraz jest kluczowy czas na analizę kryteriów i ewentualne zmiany.
Co jeszcze jest w ustawie?
We wrześniu 2021 projekt w sprawie reformy szpitali trafił do wykazu prac legislacyjnych rządu przy założeniu, że nowa ustawa zacznie obowiązywać już od stycznia 2023 roku. Zgodnie z założeniami placówki medyczne będą dzielone na cztery kategorie: od A do D. Zdecydują o tym wyniki finansowe (sprzed pandemii) i jakościowe, np. liczba rehospitalizacji, migracje pacjentów czy liczba zabiegów.
- A – szpital w dobrej sytuacji finansowej dopasowany profilem do potrzeb regionalnych – szpital nie kwalifikuje się do restrukturyzacji. Ponadto, może być priorytetowo traktowany w przyznawaniu funduszy na działania rozwojowe, a także planowane jest wdrożenie rozwiązań mających na celu dodatkowe premiowanie np. w postaci zwiększenia wartości kontraktu, co będzie stanowiło dodatkową motywację do aspirowania do tej kategorii;
- B – szpital wymagający wdrożenia działań naprawczych i optymalizacyjnych – szpital przygotowuje program optymalizacyjny podlegający zatwierdzeniu przez ARS.
- C – szpital wymagający wdrożenia programu restrukturyzacyjnego – szpital przygotowuje program restrukturyzacyjny podlegający zaopiniowaniu przez NFZ i zatwierdzeniu przez ARS oraz zatrudnia doradcę restrukturyzacyjnego delegowanego przez ARS, który nadzoruje proces restrukturyzacji.
- D – szpital wymagający wdrożenia programu restrukturyzacyjnego i przejęcia zarządzania przez ARS– następuje czasowe przejęcie nadzoru i zarządzania przez ARS, przygotowywany i wdrażany jest program restrukturyzacyjny podlegający zaopiniowaniu przez NFZ.
Zgodnie z założeniami MZ, wpływ na jakość świadczonych usług medycznych ma nie tylko wycena świadczeń, ale przede wszystkim jakość zarządzania i sprawowanego nadzoru oraz chęć załogi do podjęcia procesów restrukturyzacji. O restrukturyzację placówek w najgorszej sytuacji finansowej oraz o rozwój tych w dobrej kondycji ma zadbać powołana przez ustawę Agencja Rozwoju Szpitali.
Plany restrukturyzacji mają być ustalane indywidualnie. Samodzielnie przygotują go placówki kategorii B i C. Plan dla kat. D będzie przygotowywany przez doradcę i opiniowany przez NFZ. Ustawa zawiera też przepisy mające ułatwić prace z dłużnikami czy wypowiadanie nierentownych umów.
Zdaniem niektórych ekspertów nowa ustawa niesie określone zagrożenia. Dla szpitali z kategorią C i D rekomenduje się m.in. zlecanie usług na zewnątrz (outsourcing), obniżkę wynagrodzeń, koncentrację placówek, co zdaniem ekspertów może pogorszyć np. jakość badań laboratoryjnych czy jakość żywienia czy pogłębić problemy z obsadą. Także koncentracja budzi obawy, ponieważ większy obiekt często wymaga innych kompetencji od kadry zarządzającej, zaś dotychczasowi „czempioni” zadłużenia to właśnie największe ośrodki.
W Polsce na koniec 2020 roku funkcjonowało 575 szpitali publicznych działających w różnych formach. Najwięcej szpitali publicznych prowadzonych jest przez powiaty oraz samorządy województw. Najbardziej zagrożone z nich nowo powołana Agencja Rozwoju Szpitali przejmie w bezpośrednie zarządzanie.
Korzyści
- poznaj założenia reformy u źródła
- przygotuj się do ewaluacji swojej placówki
- przygotuj scenariusz działania
- określ swoje ryzyka i możliwości
Uczestnicy
- menadżerowie szpitali, dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy medyczni i finansowi
- pracownicy samorządów odpowiedzialni za służbę zdrowia
- dostawcy i wierzyciele szpitali
- prawnicy zajmujący się sektorem szpitalnym
- przedstawiciele organizacji reprezentujących pracowników szpitali
Program
18 marca 2022
od 9.30 rejestracja uczestników
09:55 Otwarcie konferencji
10:00 Przedstawienie założeń ustawy:
- finansowych,
- prawnych,
- organizacyjnych
dr Małgorzata Gałązka – Sobotka, Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego
dr hab. Anna Hrycaj, Katedra Prawa Gospodarczego Publicznego, Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego
mec. Piotr Fojtik, Kancelaria Piotr Fojtik
11:10 Kwalifikacja szpitala – omówienie procedur kwalifikacyjnych i ich konsekwencji:
- dla szpitala,
- dla właściciela,
- dla podmiotów współpracujących
Piotr Magdziarz, założyciel FORMEDIS Medical Management & Consulting
12:40 Proces restrukturyzacji szpitala należącego do kategorii C bądź D:
- rola zarządu szpitala,
- rola doradcy restrukturyzacyjnego i ARS,
- uzgodnienie celów restrukturyzacji,
- podstawowe narzędzia restrukturyzacji szpitali
dr Patryk Filipiak, Kancelaria Filipiak & Babicz
adw. Bartosz Groele, Kancelaria Groele Adwokaci Spółka Partnerska
Wiesław Ostrowski, Licencjonowany Doradca Restrukturyzacyjny
prof. WSB-NLU dr Dariusz Woźniak, Rektor Wyższej Szkoły Biznesu – National-Louis University
14:30 Skutki restrukturyzacji szpitala należącego do kategorii C bądź D:
- dla relacji z płatnikiem,
- dla relacji z funduszami UE,
- dla relacji z właścicielem,
- dla relacji z wierzycielami i współpracownikami,
- dla relacji z pracownikami
mec. Piotr Fojtik, Kancelaria Piotr Fojtik
mec. Grzegorz Pobożniak, Kancelaria Kubas Kos, Gałkowski
16:00 zakończenie konferencji
Metody:
Projekt ekspercki „Reforma Szpitalnictwa 2022”, obejmuje:
- konferencję online, przedstawiającą założenia projektu ustawy
- szkolenie specjalistyczne przygotowujące do wdrożenia rozwiązań przewidzianych projektem ustawy.
Zachęcamy do uczestnictwa w obu działaniach lub do wyboru tego, który jest dla Państwa ważniejszy.
Sprawdź, za co uczestnicy cenią to szkolenie:
Rozwijaj kompetencje bez ryzyka!
Skorzystaj ze 100% gwarancji satysfakcji – jeżeli w ciągu 2 pierwszych godzin szkolenia uznasz, że nie spełnia ono Twoich oczekiwań, możesz po prostu oddać materiały szkoleniowe na stanowisku obsługi klienta, a otrzymasz całkowity zwrot kosztu szkolenia.
Masz pytania?
Jarosław Petz
Learning & Development Director
j.petz@langas.pl
+48 512 773 769
Masz pytania?
Jarosław Petz
Learning & Development Director
j.petz@langas.pl
+48 512 773 769
100% gwarancji zadowolenia– otrzymasz zwrot kosztu szkolenia, jeśli zrezygnujesz z udziału w ciągu pierwszych 2 godzin szkolenia!
Potrzebujesz zorganizować to szkolenie jako zamknięte? Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?
SKONTAKTUJ SIĘ