Prawne aspekty negocjacji ze związkami zawodowymi
Negocjacje płacowe i spory zbiorowe
PRAWO, BIURO ZARZĄDU
Prawidłowe relacje pomiędzy pracodawcą, a związkami zawodowymi wymagają stworzenia spójnej i jasnej strategii współdziałania. Od umiejętności interpretacji przepisów prawnych, żonglowania nimi i umiejętności utrzymania właściwych relacji zależy prawidłowe i efektywne działanie wielu organizacji. Poziom konfliktów i napięć w relacjach zbiorowych na linii pracodawca – związki zawodowe, można zmniejszyć przy wyższym poziomej wiedzy osób odpowiedzialnych za ten zakres i umiejętnościach wzajemnego dialogu społecznego. Istotą jest tu przede wszystkim poznanie wzajemnych praw i obowiązków zgodnych z literą prawa, a także praktykami rynkowymi.
Pracodawca w całym tym procesie odgrywa kluczową rolę, bo to od jego podejścia oraz stanowiska zależy w dużej mierze poprawność wzajemnych relacji.
Uwzględniając te uwarunkowania i biorąc pod uwagę specyfikę rynku, stworzyliśmy program umożliwiający i ułatwiający zarządzanie relacją ze związkami zawodowymi. Przedstawimy Państwu najlepsze praktyki i możliwości prawne dochodzenia do konsensusu i zapewnienia realizacji strategii firmy. Dotyczy to również przygotowania się do wprowadzenia nowych instytucji prawnych takich jak praca zdalna czy procedury zgłaszania naruszeń przepisów prawa, które wymagają współpracy pracodawcy ze związkami zawodowymi.
Korzyści
- Omówienie zasady negocjowania porozumień
- Konsekwencje objęcia prawem koalicji osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy
- Omówienie koniecznych warunków, jakie muszą być spełnione dla wykonywania uprawnień przez zakładową organizację związkową
- Przedstawienie prawnych i praktycznych aspektów negocjowania i zawierania układów zbiorowych pracy i innych porozumień zbiorowych
Uczestnicy
- Dyrektorzy/Kierownicy/Menedżerowie działu HR
- Dyrektorzy/Kierownicy/Menedżerowie działu ds. Administracyjnych
- Dyrektorzy/Kierownicy/Menedżerowie działu ds. relacji ze związkami zawodowymi
- Właściciele/Prezesi/Kadra Zarządzająca
- Dyrektorzy/Kierownicy/Menedżerowie działu compliance
- Dyrektorzy/Kierownicy/Menedżerowie działu prawnego
- Dyrektorzy/Kierownicy/Menedżerowie Biura Zarządu
- Przedstawiciele związków zawodowych
- Przedstawiciele organizacji pracodawców
Program
12 MARCA 2024 R.
8.30 logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
9.00 rozpoczęcie szkolenia
OBOWIĄZKI, PRZYWILEJE, NADUŻYCIA
Obowiązki, przywileje związków zawodowych oraz nadużycia – interpretacja pod kątem doświadczenia, praktyk rynkowych i orzeczeń sądów
- Jak współdziałać ze związkami, aby zapewnić organizacji możliwość realizacji strategii?
- Wynikające z RODO obowiązki nałożone na pracodawcę a konieczność przekazywania danych osobowych związkom zawodowym
- Zasady współdziałania pracodawcy ze związkami zawodowymi w sprawach indywidualnych i zbiorowych.
- Jakie zachowanie/sytuacja jest uprawnieniem, a co jest już nadużyciem – interpretacja pod kątem doświadczenia i orzeczeń.
- Ochrona prawna działaczy związkowych, a ochrona organizacji przed nadużyciami – przywileju nie można nadużywać.
- Jak przeciwdziałać nadużywania przywileju – procedury postępowania, działania zapobiegawcze i monitoring sytuacji.
- Współdziałanie pracodawców z organizacjami związkowymi – możliwe poziomy porozumień. Jak zawierać i wypowiadać układy zbiorowe?
- Jak funkcjonują układy zbiorowe i jak interpretować ich działanie?
- W jaki sposób RODO wpływa na współprace pracodawcy ze związkami zawodowymi?
OCHRONA STOSUNKU PRACY
Związki zawodowe a powszechna i szczególna ochrona trwałości stosunku pracy
- Obowiązek konsultacji wypowiedzenia umowy o pracę – art. 38 KP.
- Opinia z.z. w trybie rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika – art. 52 § 3 KP. Czy to jeszcze ochrona powszechna?
- Skutki niestosowania przez pracodawcę trybu z art. 38 i 52 § 3 KP.
- Od kogo uzyskać zgodę na wypowiedzenie lub rozwiązanie stosunku pracy z działaczem związkowym?
- Nadużycia ochrony związkowej (praktyka i orzecznictwo).
ZASADY PROWADZENIA NEGOCJACJI ZE ZWIĄZKAMI ZAWODOWYMI
W RÓŻNYCH OBSZARACH ZBIOROWYCH INTERESÓW ZATRUDNIONYCH
W jaki sposób należy przygotować się do negocjacji i jak je prowadzić w sposób zgodny z prawem i zasadami sztuki negocjacyjnej
- Określenie przedmiotu negocjacji i czasu ich trwania
- Określenie jakie będą konsekwencje niedojścia do porozumienia
- Przygotowanie strategii negocjacyjnej
- Przygotowanie narzędzi komunikacji do pracowników
- Sposoby wprowadzenia „wyników” negocjacji do indywidualnych stosunków pracy (zmiana warunków umów o pracę, zawieszenie stosowania warunków zatrudnienia, zwolnienia pracowników)
WYBRANE ZAGADNIENIA SPORU ZBIOROWEGO
Jakie są uprawnienia związków zawodowych i pracodawcy w zakresie prowadzenia sporów zbiorowych?
- Odpowiedzialność stron za naruszenie przepisów dotyczących sporów; Czego może dotyczyć spór zbiorowy pracy
- Zasady prowadzenia sporów zbiorowych.
- Żądania związków – przedsporne prowadzenie rozmów.
- Zasady prowadzenia ROKOWAŃ i możliwe następstwa podjętych decyzji. Zasady prowadzenia MEDIACJI ze związkami pod kątem protokołu rozbieżności.
- Referendum strajkowe i strajk – uprawnienia, obowiązki, działania przekraczające uprawnienia.
- Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy w zakresie prowadzenia strajków – dopełnienie obowiązków ustawowych, kierowanie strajkiem zorganizowanym wbrew przepisom prawa.
- Pola konfliktów pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi.
- Pojęcie, procedura i znaczenie sporów zbiorowych.
- Odpowiedzialność stron za naruszanie przepisów dotyczących rozwiązywania sporów zbiorowych.
ZWOLNIENIA GRUPOWE
Jaka jest rola i uprawnienia związków zawodowych w procedurze zwolnień grupowych i indywidualnych?
- Jakie są zasady przeprowadzania zwolnień grupowych zgodnie z przepisami europejskimi.
- Zakres informacji przekazywanych związkom zawodowym w związku z planowanym przeprowadzeniem zwolnienia grupowego.
- Konsultacje ze związkami zawodowymi w zakresie przeprowadzenia grupowego zwolnienia – obowiązki informacyjne jakie musi wypełnić pracodawca. Co musi zawierać pismo przed konsultacyjne?
- Porozumienie w ramach zwolnień grupowych.
15.00 ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA
Metody:
Szkolenie będzie prowadzone metodą interaktywną przy zastosowaniu m.in.: prezentacji multimedialnych, materiałów pomocniczych oraz mini – wykładów. Przedstawionych będzie dużo przykładów i analiz przypadków.
Sprawdź, za co uczestnicy cenią to szkolenie:
Bardzo dobrze merytorycznie, konkretnie poprowadzone i przygotowane. Bardzo dobre i namacalne przykłady.
Ciekawe szkolenie, dające dużo do myślenia, prowadzący super.
Wysokie kompetencje i bardzo bogata wiedza eksperta poparta licznymi przykładami.
Rozwijaj kompetencje bez ryzyka!
Skorzystaj ze 100% gwarancji satysfakcji – jeżeli w ciągu 2 pierwszych godzin szkolenia uznasz, że nie spełnia ono Twoich oczekiwań, możesz po prostu oddać materiały szkoleniowe na stanowisku obsługi klienta, a otrzymasz całkowity zwrot kosztu szkolenia.
Masz pytania?
Agnieszka Tworzyńska
project managner
a.tworzynska@langas.pl
+48 512 773 769
Masz pytania?
Agnieszka Tworzyńska
project managner
a.tworzynska@langas.pl
+48 512 773 769
100% gwarancji zadowolenia– otrzymasz zwrot kosztu szkolenia, jeśli zrezygnujesz z udziału w ciągu pierwszych 2 godzin szkolenia!
Potrzebujesz zorganizować to szkolenie jako zamknięte? Chcesz dopasować program do potrzeb Twojej firmy?
SKONTAKTUJ SIĘ