Szkolenia on-line - wzrost kompetencji i umiejętności pracownika w czasie COVID-19

Zobacz wszystkie / Znaleziono 301
On-line

Szkolenia on-line - wzrost kompetencji i umiejętności pracownika w czasie COVID-19

Szkolenia on-line – wzrost kompetencji i umiejętności pracownika w czasie COVID-19, 01/11/2020

Pandemiczna sytuacja zmusiła wiele firm do zmiany form pracy, a także możliwości dbania o rozwój pracowników. Część firm przeszła na tryb pracy home office, część na tryb hybrydowy, a część niestety pożegnała połowę swoich pracowników. Czas ciężki dla firm i osób w nich zatrudnionych. Jednak czy w całej tej sytuacji warto doszukiwać się pozytywnych aspektów? Czy szkolenia on-line będą w pozytywnej grupie doświadczeń?

Szkolenia on-line, czy to szansa na rozwój umiejętności w czasie pandemii?

Dla większości tryb pracy zdalnej stanowił wyzwanie. Nowość, której trzeba się nauczyć. System, w którym trzeba się odnaleźć i nauczyć się organizacji pracy. Nie była to norma i trzeba było znaleźć złoty środek, aby oddzielić home office od życia prywatnego. Jedni z tym zadaniem poradzili sobie wręcz wzorowo, a inni musieli nauczyć się obcować z nowym systemem pracy i wyzwaniami, jakie czekały ich w pracy zdalnej.

W każdym aspekcie naszego życia należy brać nauki i dostrzegać pozytywne aspekty nawet najbardziej patowych sytuacji. To trochę tak, jakby porażkę przekuć w motywację do osiągnięcia sukcesu. Zatem jak najbardziej możemy doszukiwać się pozytywnych aspektów przymusowej pracy zdalnej przez COVID-19.

Wszystko przeniosło się do świata wirtualnego i chociaż szkolenia on-line, to nie nowość, która powstała na potrzeby pandemii, to właśnie podczas jej trwania ich znaczenie w codziennym życiu bardzo wzrosło. Szkolenia on-line można obecnie znaleźć praktycznie z każdej dziedziny i w różnej formie. Mogą być prowadzone w formie webinarów na żywo, materiałów do odtwarzania, czy w formie e-learningowej z wykorzystaniem e-maili i platform przeznaczonych do szkoleń on-line.

Tematyka szkoleń on-line, czyli czego potrzeba najbardziej?

Nowy system pracy sprawił, że duża część pracowników, która przeszła w tryb pracy zdalnej zdefiniowała potrzeby samorozwoju, ale również kompetencji, które zoptymalizują ich pracę zdalną w czasie pandemii. Przede wszystkim szkolenia on-line możemy w tej kwestii podzielić w zasadzie na dwie kategorie; szkolenia techniczne i szkolenia rozwojowe.

Szkolenia techniczne to wszystkie te, które skupiają w sobie naukę obsługi programów np. do zarządzania projektami, prowadzenia wideokonferencji, czy planowania zadań. Natomiast szkolenia rozwojowe to wszystkie grupy szkoleń począwszy od umiejętności niezbędnych na zajmowanym przez pracownika stanowisku, po tematyki rozwoju osobistego i coachingu. Warto również zauważyć, że szkolenia on-line i udział w nich nie dotyczą tylko pracowników, ale także osób z wyższego szczebla; kierowników, menadżerów, a nawet dyrektorów. Wśród tematów wybieranych szkoleń znajdują się takie pozycje jak; zarządzanie zespołem w pracy zdalnej, delegowanie zadań zespołom rozproszonym, czy organizowanie konferencji i cyklicznych spotkań grupowych w formie on-line.

Ponadto można zauważyć, że wszystkie szkolenia w formie zdalnej zyskały na popularności i są obecnie bardzo skuteczną metodą na podwyższanie umiejętności i kompetencji pracowników. W tej kwestii ważne jest również to, aby szkolenia dobrać indywidualnie, uwzględniając luki kompetencyjne i obszary wiedzy wymagające udoskonalenia.

Nie tylko szkolenia on-line stały się ważne dla pracowników i liderów

Trudna zmiana i nowa sytuacja, do której trzeba się przyzwyczaić, niejednokrotnie wywołuje lęk u pracowników i menedżerów. Nie możemy zapominać, że praca zdalna to również nowe umiejętności i wyzwania, gdzie część osób zwyczajnie boi się, że nie podoła takiemu systemowi. Z punktu widzenia psychologicznego taki stan rzeczy może wpływać nie tylko na efektywność pracy, ale również chroniczne zmęczenie, obniżone samopoczucie, złość, czy rozdrażnienie. Właśnie ze względu na całą otoczkę pandemii oprócz szkoleń z umiejętności popularne stały się szkolenia, warsztaty i sesje z psychologami on-line, na których porusza się zazwyczaj aspekty związane z emocjami, stresem, asertywnością i trenuje się umiejętności zarządzania stresem, a także ćwiczy sposoby na radzenie sobie z nim.

 


Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU