Marketing relacji - zbuduj więź z klientem!
Jak wprowadzić marketing relacji do swojego przedsiębiorstwa?
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY LUB WYBIERZ TEMATY, KTÓRE CIĘ INTERESUJĄ:
Marketing relacji - zbuduj więź z klientem!
Adam Górecki, 14/05/2021Szkolenia z marketingu poruszają szereg zagadnień dotyczących nie tylko produktów, treści i wizji marketingowej przedsiębiorstwa.
To również wiedza, która pokazuje jak zdobywać zaufanie klienta i zaspokajać jego potrzeby. Marketing relacji, to gałąź, w której dążymy do stworzenia relacji z klientem. A ta z kolei buduje zaufanie do marki i jej produktów lub usług.
Czym jest marketing relacji?
Relacja opiera się na więziach międzyludzkich. Każda relacja niezależnie od sytuacji. Marketing relacji to budowanie długotrwałych więzi z klientami. To zaufanie do marki, lojalność, obustronna komunikacja na linii firma-klient. Marketing relacji to również włączanie swoich klientów w proces tworzenia danego produktu. Przykładem może być ankieta o wariant produktu, kolor, smak. A przypadku usług sposób wprowadzenia danej usługi i jej dostępność.
W marketingu relacji kluczowe jest poznanie swoich klientów, ich problemów, potrzeb. A także stosunku do danego produktu, czy usługi. W wyniku całego procesu powstaje oferta spersonalizowana dla danej grupy klientów.
Jak wprowadzić marketing relacji do swojego przedsiębiorstwa?
Jeśli uczestniczyłeś kiedyś w szkoleniach z marketingu, to wiesz, że tradycyjne podejście w ramach szkolenia marketingu jest zgoła inne od prezentowanego w dzisiejszym tekście.
Co, nie oznacza, że jest to wymysł jakiegoś guru marketingowego. Nowoczesne szkolenia z marketingu mają w swoich agendach właśnie marketing relacji. Prezentują jego możliwości, korzyści, a także przykładowe plany marketingowe.
Jednym z założeń marketingu relacji jest jego wprowadzenie poprzez wykorzystanie potencjału social mediów. To właśnie na różnych kanałach można pozyskać najwięcej opinii, zainteresować potencjalnych klientów, czy prowadzić dialog i wymianę pomysłów. Dlatego obecnie social media uważane są za jedno z lepszych narzędzi do prowadzenia marketingu relacji.
Należy jednak pamiętać, aby odpowiednio dobrać medium do branży, w jakiej przedsiębiorstwo działa.
Zacznij od personalizacji. Czyli poznaj swoich obecnych i potencjalnych klientów. Zbieraj dane, notuj przyzwyczajenia, a także prześledź całą ścieżkę zakupową swoich klientów. Im więcej informacji o klientach pozyskasz, tym bardziej jesteś w stanie dostarczyć im spersonalizowany produkt, czy usługę.
Drugi element marketingu relacji, to zbieranie opinii swoich klientów. Tych o firmie, obsłudze, a także produkcie i jego jakości. Każda rzetelna opinia jest wskazówką. Powinieneś wykorzystać opinie w procesie ulepszania przedsiębiorstwa. Tyczy się to nie tylko produktu, czy usługi. Drogi, którą podąża przedsiębiorstwo, a także tego, w jaki sposób komunikuje się z klientem. Opinie klientów nawet te negatywne, pomogą Ci ulepszyć przedsiębiorstwo i z optymalizować procesy.
Pamiętaj jednak, że nie można pozostawić opinii klienta bez odzewu. Niezależnie od tego, czy jest to opinia pozytywna, czy negatywna. Trzeba się z nią zmierzyć i odpowiedzieć klientowi na jego sugestie.
Po co Ci marketing relacji?
Marketing relacji to nowoczesne podejście do budowania więzi na linii klient-firma. Odpowiedź na zmieniające się trendy, oczekiwania klientów, a także zachowania zakupowe.
Oto trzy powody, dla których powinieneś wprowadzić marketing relacji w swojej firmie. Jeśli nie jesteś przekonany, jak powinno to wyglądać krok po kroku. To dobrym rozwiązaniem są szkolenia z marketingu, które poruszają tę kwestię.
- Utrzymanie dotychczasowych klientów jest tańsze niż pozyskanie nowych.
- Rosnąca konkurencja – bądź zawsze o krok przed nią.
- Klient zadowolony, to potencjalnie 10 innych klientów.
Dbaj o relacje z klientem i bądź zawsze o krok przed konkurencją. Żeby tak było, konieczne jest wprowadzenie marketingu relacji, dzięki któremu maksymalnie spersonalizujesz swoje produkty dla klientów.
Produkt dobry, dopasowany do konkretnego klienta i świetna obsługa, to zawsze gwarancja tego, że klient nie porzuci Cię dla konkurencji.
Praktyk zarządzania, interim manager, wykładowca MBA, negocjator zastępczy – uprawomocniony, mediator, coach/trener i konsultant