Komunikacja asertywna - czyli jaka?

Zobacz wszystkie / Znaleziono 206
Kompetencje menadżerskie

Komunikacja asertywna - czyli jaka?

Agnieszka Maruda-Sperczak, 03/06/2021

Komunikacja asertywna to dobry sposób na strategię komunikacyjną w biznesie, ale również w życiu prywatnym. Pamiętajmy, że asertywność to nie tylko sztuka mówienia „NIE”, ale również komunikacja oparta na szczerości i wyrażaniu swoich poglądów.

Czym dokładnie jest komunikacja asertywna i jakich zasad się trzymać, aby miała ona sens?

komunikacja asertywna

Asertywna komunikacja to świetne narzędzie, umożliwia tworzenie procesu komunikacji w zespole, który będzie opierał się na szczerości i poszanowaniu drugiego rozmówcy. Jest to również alternatywa dla pozostałych modeli porozumiewania się, do których zaliczamy na przykład komunikację pasywną.

Komunikacja pasywna inaczej nazywana jest komunikacją uległą, która zakłada tłumienie i ograniczanie swoich emocji, a także ukrywanie swoich prawdziwych poglądów i spostrzeżeń podczas rozmowy. Zastosowanie asertywnej komunikacji pozwala również na uzdrowienie relacji w pracy, a także daje swobodę wypowiedzi każdemu uczestnikowi rozmowy. Nawiązując do modeli komunikacji, to możemy wyróżnić jeszcze sposób manipulacyjny, który nie dopuszcza rozmówcy do wyrażenia swojej opinii, a jest wręcz nacechowana agresywną postawą.

Komunikacji asertywnej należy się nauczyć, ponieważ dla wielu osób metoda ta może być czymś nowym. Asertywność w komunikacji to również umiejętność korzystania z kompromisu, odpowiednia postawa i mowa ciała, a także dopasowany ton głosu. Warto również pamiętać, że w tym rodzaju komunikacji istotne jest, by przekazywana wiadomość była jasna i spójna, w pełni zrozumiana przez odbiorcę. Niezwykle istotne jest także odpowiednie wyczucie czasu. Wyczucie czasu to nic innego jak określenie odpowiedniego momentu na daną rozmowę: rozmowa dyscyplinująca, rozmowa ogólna, czy rozmowa o sukcesach i rozwoju pracownika.

4 zasady komunikacji asertywnej

Wyrażaj swoje uczucia

Pamiętaj, że umiejętne wyrażanie swoich uczuć i opinii nie jest przekonywaniem drugiego rozmówcy do swoich racji. Powinny być wyrażone w taki sposób, aby odzwierciedlały Twój przekaz, ale nie na rzucały Twojej opinii drugiej osobie. Warto tutaj zaznaczyć, że osoby, które mają problem z wyrażaniem własnych emocji i opinii, od razu przyjmują wycofaną pozycję w rozmowie z obawy przed krytyką swojego rozmówcy.

Bądź stanowczy

Bycie stanowczym to umiejętność określenia swoich potrzeb, a także realizacji celów bez poddawania się presji otoczenia. W rozmowie bycie stanowczym jest swego rodzaju wyznaczeniem granicy, której rozmówca nie powinien przekraczać. Może dotyczyć ona zarówno aspektów biznesowych, jak i życia prywatnego.

Każdy ma prawo do własnej opinii

Nawiązując do poprzedniego punktu, nie należy jednak zapominać, że bycie stanowczym nie jest ograniczeniem swobody wypowiedzi rozmówcy, ani naruszeniem jego strefy komfortu. Jednocześnie jest to dla Ciebie znak, że będąc stanowczym, musisz wykazać się umiejętnością słuchania i empatią, aby umożliwić swojemu rozmówcy wyrażenie jego własnej opinii i tego co czuje. Oczywiście nie musisz się z nią zgadzać, jednak asertywna komunikacja zakłada wzajemny szacunek, który w takiej sytuacji objawia się umiejętnością słuchania. Ponadto powstrzymaj się od narzucania rozmówcy własnych poglądów. Próby namówienia kogoś swoich racji zawsze prowadzą do konfliktu.

Agresja to nie asertywność

To bardzo ważny punkt i przysłowiowo weź go sobie do serca. Sztuka mówienia „NIE”, czyli asertywność nie ma nic wspólnego z agresją. Dotyczy to dyskusji, w których rozmówca umyślnie bądź nie, próbuję przekonać Cię do swoich racji lub wyprowadzić swoim zachowaniem z równowagi. Musisz wykazać się spokojem i opanowaniem, a przede wszystkim nie wolno tracić Ci kontroli nad swoimi emocjami i zachowaniem. Jeśli stracisz nad sobą kontrolę, komunikacja asertywna zamieni się w komunikację agresywną.


Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU