Czyn nieuczciwej konkurencji w e-commerce - czego możesz się domagać?
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY LUB WYBIERZ TEMATY, KTÓRE CIĘ INTERESUJĄ:
Czyn nieuczciwej konkurencji w e-commerce - czego możesz się domagać?
mec. Anna Adamczyk, 23/06/2021Czyn nieuczciwej konkurencji w e-commerce może dotyczyć każdego. Nie tylko wielkich firm i korporacji z globalnym zasięgiem, ale także małych sklepów internetowych działających lokalnie lub na skalę krajową. Co ważniejsze czyn nieuczciwej konkurencji nie zawsze jest planowanym działaniem. Czasem wynika po prostu z błędu ludzkiego.
Czyn nieuczciwej konkurencji – czym jest?
Według ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji nazywamy działania, które są sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami i zagrażają lub naruszają interes innego właściciela firmy, lub klienta. Co możemy sklasyfikować jako czyn nieuczciwej konkurencji?
- wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
- fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
- wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
- naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
- nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
- naśladownictwo produktów,
- pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
- utrudnianie dostępu do rynku,
- przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
- nieuczciwa lub zakazana reklama,
- organizowanie systemu sprzedaży lawinowej,
- prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
To jednak nie wszystko, bo najczęściej pojawiające się czyny nieuczciwej konkurencji w branży e-commerce to reklamy Google ADS z nazwą konkurencji, wykorzystanie zastrzeżonego znaku towarowego, czy posługiwanie się oznaczeniami konkurencji wprowadzające w błąd klientów. Jeśli działanie to było celowe i nie wynikało z błędu ludzkiego, a było zaplanowane, to poszkodowany przedsiębiorca ma prawo dochodzić swoich roszczeń. Należy pamiętać również, że odpowiedzialny za naruszenie konkurencji i wykorzystanie wizerunku będzie zawsze przedsiębiorca, który zleca taką kampanię, a nie jej wykonawca.
Odpowiedzialność za wykorzystanie nazwy innego przedsiębiorcy
Jeśli padłeś ofiarą czynu nieuczciwej konkurencji, możesz dochodzić swoich praw i sprawiedliwości w tym odszkodowania dla kilku podstawach.
- Prawa własności przemysłowej – naruszenie prawa do znaku towarowego.
- Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – czynem nieuczciwej reklamy.
- Kodeks cywilny – o ochronie nazwy firmy.
Na podstawie art. 296 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej, za naruszenie chronionego znaku towarowego, poszkodowany przedsiębiorca ma prawo żądać:
- natychmiastowego zaprzestania naruszania,
- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
- zadośćuczynienia za wyrządzone szkody,
- wypłaty odszkodowanie odpowiadającego kwocie wyrządzonej szkody.
Czego można się domagać w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji?
Zgodnie z art. 18 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeśli doszło do czynu nieuczciwej konkurencji, a interes poszkodowanego został naruszony lub zagrożony ma on pełne prawo żądać:
- natychmiastowego zaprzestania naruszania,
- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
- zadośćuczynienia za wyrządzone szkody,
- wypłaty odszkodowanie odpowiadającego kwocie wyrządzonej szkod,
- usunięcia skutków działań,
- złożenia oświadczenia prostującego,
- zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.
Należy pamiętać, że czyn nieuczciwej konkurencji może zostać ukarany na wielu płaszczyznach i podstawach prawnych. Dlatego zawsze warto dochodzić swoich praw i dbać o dobre imię przedsiębiorstwa. Dzięki szybkiej reakcji i podjęciu stanowczych kroków można przeciwdziałać takim procederom, a także być przykładem dla innych próbujących stosować proceder nieuczciwej konkurencji, że nie jest on bezkarny.
Ekspert prawa gospodarczego, cywilnego i prawa pracy.