Czym jest copywriting i co robi copywriter?

Zastanawiasz się czym jest copywriting? Co to za narzędzie, kto się tym zajmuje i co daje copywriting?

Zobacz wszystkie / Znaleziono 301
Sprzedaż, Zakupy

Czym jest copywriting i co robi copywriter?

Adrian Tomaszewski, 01/03/2021

Zastanawiasz się czym jest copywriting? Co to za narzędzie, kto się tym zajmuje i co daje copywriting? Dzisiaj przybliżymy Ci ten niedoceniany jeszcze zawód i przedstawimy najważniejsze zagadnienia z nim związane. Zapraszamy do lektury.

Copywriting zawód, z którym masz styczność na co dzień i nawet o tym nie wiesz

Według definicji copywriting to teksty oraz scenariusze spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery) oraz teksty dla stron internetowych, broszur reklamowych, ulotek itd (Wikipedia). Prawda jest jednak taka, że copywriting można definiować na różne sposoby, bo sam w sobie ma wiele postaci i gałęzi. Nie ma jednej skutecznej definicji copywritingu, ponieważ składa się na niego bardzo dużo innych koncepcji. Jako copywriting możemy określić prawie każdy tekst z, jakim masz styczność w Internecie i świecie realnym (teksty na opakowaniach produktów, ulotki itp.). Z założenia copywriting można przypisać do tekstów reklamowych, sprzedażowych i perswazyjnych.
Jednym słowem to teksty, które mają sprzedawać.

Gdybyśmy mieli określić czym jest copywriting w jednym zdaniu, to pewnie brzmiałoby ono tak: kreatywne, pomysłowe i nieszablonowe kreacje marketingowe oraz sprzedażowe. W istocie jednak należy wspomnieć również o SEO copywritingu i content writingu.

Copywriter, SEO copywriter i Content writer – czy to ta sama osoba?

Copywriter zajmuje się tworzeniem treści sprzedażowych i perswazyjnych. Tekstami, które mają sprzedawać. Wśród tekstów copywritera spotkasz takie rodzaje jak:

  • sprzedażowe opisy produktów i usług,
  • treści ofertowe,
  • teksty do e-maili,
  • teksty do kampanii reklamowych,
  • treści do katalogów drukowanych,
  • kreacje i scenariusze radiowe i telewizyjne.

To tylko kilka przykładów w istocie treści wychodzących spod rąk copywritera jest znacznie więcej. Wkracza tu również SEO copywriting, który pierwotnie był sprowadzany do tworzenia tekstów na potrzeby pozycjonowania stron internetowych, czyli robienia wszystkiego, aby strona pojawiła się, jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Obecnie SEO copywriter nie zajmuje się już tylko pisaniem niskiej jakości tekstów na potrzeby wyszukiwarek. Chociaż wszystkie treści są zgodne z zasadami SEO i zoptymalizowane pod wyszukiwarki, to muszą przede wszystkim być wartościowe dla czytelnika, czy użytkownika danej strony internetowej.

SEO copywriter musi dbać o poprawne rozmieszczenie fraz kluczowych w tekście, nagłówki, jakość treści i jej dopasowanie do grupy odbiorców, czy odpowiednie formatowanie tekstu w języku programowania HTML. To oczywiście nie wszystko, a jedynie część rzeczy. Spod rąk SEO copywritera możesz spodziewać się:

  • opisów produktów i usług z uwzględnieniem fraz kluczowych,
  • artykułów na bloga,
  • tekstów na strony internetowe,
  • opisów do katalogów firm,
  • treści na zaplecza pozycjonerskie.

Prawda jest jednak taka, że obecnie każda z gałęzi copywritingu przeplata się ze sobą. Należy tutaj zwrócić uwagę, że łatwiej jest znaleźć copywritera, który będzie również znał się na SEO copywritignu niż SEO copywritera, który w jednym palcu będzie miał sztukę perswazji, czy NLP. Nie jest to oczywiście wykluczone, jednak każda z tych osób szkoliła się z copywriitngu w danej specjalizacji.

Kim jest zatem Content writer?

Omówiliśmy już copywritera i SEO copywritera. Przyjrzyjmy się zatem temu, co robi content writer.

Głównym zadaniem content writera jest dostarczenie wysokiej jakości treści na potrzeby Internetu. Tekstów, które mają trafić do określonej grupy odbiorców, budować zaufanie do marki, a także kreować jej wizerunek, jako eksperta. Co tworzy content writer?

  • artykuły na bloga firmowego,
  • e-booki,
  • case study,
  • artykuły eksperckie,
  • infografiki,
  • recenzje.

Wspominaliśmy już wcześniej, że każda z gałęzi copywritingu przeplata się wzajemnie. W istocie dobrze jest znać różnice pomiędzy nimi, jednak najłatwiej dokonać prostego podziału na copywriting i SEO copywriting. To podstawowy podział i ten najlepiej funkcjonuje. Gdybyśmy chcieli, moglibyśmy utworzyć jeszcze kilkadziesiąt gałęzi np. social media copywriting, e-commerce copywriting etc. Jednak po co utrudniać? Skoro wszystko i tak sprowadza się na dopasowaniu treści do odbiorcy.

Jeśli chcesz bliżej poznać zawód copywritera, a także dowiedzieć się jak tworzyć treści, które sprzedają, co jest ważne i dlaczego być może Twoje teksty nie działają, to zapraszamy Cię na szkolenie copywritingu z Pawłem Tkaczykiem!


Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU