Czy na pewno wiesz, czym jest Lean Management?

Czym są narzędzia Lean? Sprawdź, czy dobrze rozumiesz pojęcie Lean Management.

Zobacz wszystkie / Znaleziono 72
Zarządzanie, Produkcja

Czy na pewno wiesz, czym jest Lean Management?

Ireneusz Poznański, 05/11/2020

Czym jest Lean Management? Czy jesteś pewny, że dobrze znasz to pojęcie i jego zasady? Spotykamy się z nim coraz częściej w różnych postaciach. Funkcjonuje w sektorach Lean Manufacturing, Office, Accounting, czy Healthcare. W różnych branżach i strukturach. Czym są narzędzia Lean? Sprawdź, czy dobrze rozumiesz pojęcie Lean Management. Dzisiaj wyjaśniamy.

Czym jest Lean Management?

Filozofia Lean polega na dostarczaniu klientom tego, czego oczekują. Jednak sztuka polega na tym, aby znaleźć jak najprostszą drogę do oferowania tych produktów, zachowując przy tym pełen szacunek do pracowników. Lean w dużym skrócie jest to strategia zarządzania firmą.

Czym jest Lean Management w rozłożeniu na poszczególne czynniki strategii?

Zarządzanie Lean w głównej mierze opiera się na trzech filarach, które dotyczą aspektów sprzedażowych, zarządzania i doskonalenia:

  • Tworzenie wartości dla klienta.
  • Rozwojowe i ciągłe doskonalenie procesów sprzedażowych.
  • Zarządzanie, którego motywem przewodnim jest szacunek do pracownika.

Czym jest Lean Management w praktyce?

To nieustanna ścieżka doskonalenia procesów w strukturze firmy. Doskonalenie usług i produktów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientom. Lean Management to wspieranie swoich pracowników, inwestycja w ich rozwój, a także pomoc na drodze do profesjonalizmu popartego doświadczeniem i dobrymi wzorcami płynącymi od kadry zarządzającej.

Skąd wzięło się szczupłe zarządzanie?

Wszystko zaczęło się od Jamesa Womacka i jego badań produktywności fabryk japońskich, europejskich i amerykańskich. Badania prowadził pod koniec lat osiemdziesiątych XX-go wieku i właśnie wtedy pojęcie Lean przybrało swoją formę szczupłej produkcji. Do dziś za wzór stawiana jest fabryka Toyoty, która najlepiej pokazuje czym jest Lean management.

Żeby Lean miało sens, to trzeba skupić się również na odpowiednich narzędziach, które zapoczątkowane zostały przez japońskich zarządzających. Kaizen, 5s, SMED, czy zarządzanie wizualne. Same narzędzia jednak to nie wszystko. Potrzebna jest zmiana podejścia w strukturze zarządzania. Czyli Lean Leadership, które zakłada zmianę podejścia kadry zarządzającej do swoich pracowników.

Dlaczego Lean Management jest często źle rozumiany?

Bardzo często Lean jest błędnie rozumiane, jako poszczególny element strategii. Pod postacią redukcji kosztów w firmie, czy wdrażaniu elementów w system pracy. Należy pamiętać, że samo wprowadzenie instrukcji i piktogramów np. na linii produkcyjnej nie jest jeszcze Lean Managementem. Lean, co już zostało wspomniane jest całą strategią opierającą się o trzy główne filary i narzędzia, które stosuje się w codziennym ulepszaniu procesów firmy.


SZKOLENIA POWIĄZANE

ZAUFAŁO NAM JUŻ 5000+ FIRM

OPINIE O NASZYCH SZKOLENIACH

Bardzo przydatne z punktu widzenia praktyki w działaniach organów spółek, zmian w przepisach i działalności Biura Zarządów.
Bogusław Bujak, PGE Elektrownia Opole S.A.

Jedno z najlepszych szkoleń na jakich byłam. Bardzo dużo case’ów.
Wioletta Bień, Boryszew ERG S.A.

Wysoki poziom wiedzy wykładowców, organizacja i obsługa na wysokim poziomie.,
Violetta Zydlewska, BUDOPOL S.A.