3 filary strategii marketingowej, które musisz znać

Zobacz wszystkie / Znaleziono 309
Kompetencje menadżerskie

3 filary strategii marketingowej, które musisz znać

Jarosław Petz
Langas Regtech, 27/02/2021

Każdy biznes ma opracowaną swoją strategię działania. Strategię marketingową, od której zależą wyniki firmy. Właściwie od tego, jak zostanie zastosowana i wdrożona obrana strategia. Sukces natomiast jest wynikiem skuteczności prowadzonych działań, znajomości klienta, jego potrzeb i tego, w jaki sposób firma przyciąga klienta. Jeśli jesteś osobą, na której spoczywa odpowiedzialność za podejmowanie strategicznych decyzji dla biznesu, to koniecznie zapoznaj się z poniższymi filarami każdej strategii marketingowej.

Strategia marketingowa – poznaj 3 filary każdej dobrej strategii

Jaki jest dobry plan marketingowy? Taki, który przynosi zamierzone rezultaty. Czyli gwarantuje stały napływ potencjalnych klientów, prezentuje produkty i usługi w sposób unikalny i wyróżniający je na tle konkurencji. Daje jasny komunikat odbiorcy, że to właśnie ten konkretny produkt, czy usługa jest idealnym rozwiązaniem jego problemu.

Pierwszy filar: specjalizacja

Skupienie się na konkretnym obszarze działań jest gwarancją powodzenia strategii. Specjalizacja powinna skupiać się na oferowaniu klientom tego, czego nie oferuje Twoja konkurencja. Na wartości dodanej. W ten sposób przewyższysz swoją konkurencję. Specjalizacja musi dotyczyć konkretnego obszaru; klient, produkt, usługa, technologia, czy branżowa nisza. Ważne, żebyś odnalazł wyróżnik na tle konkurencji.

Drugi: dyferencjacja

Czyli zrób wszystko, żeby klient kupował od Ciebie tak, jakbyś był jedynym dostawcą danego produktu, czy usługi na rynku. Dyferencjacja jest podstawowym wyznacznikiem sukcesu w biznesie. To Twój wyróżnik na tle konkurencji wśród tej samej grupy docelowej i tego samego produktu.

„Wyróżnij się lub zgiń”, jak pisał Jack Trout.

Filar trzeci: segmentacja

Segmentacja rynku pomoże Ci sprecyzować cele marketingowe i dobrać spójną komunikację. Czym jest segmentacja? Skupia się wokół klienta, poznaniu go i jego problemów, a także zachowań i decyzji zakupowych. Segmentację możemy podzielić na dwie strefy klienta; demografię i psychografię. Każda z nich odpowiada nam na inne sfery związane z potencjalnym klientem, które przyczynią się do ulepszenia strategii i do dobrania usługi, czy produktu, który będzie idealnym rozwiązaniem problemu klienta. Należy pamiętać, że w rozumieniu marketingu “problem” identyfikowany jest z oczekiwaniami klienta, jego pragnieniami i tym, czego chce, oraz co kupi. Jeśli ktoś chce się rozwijać w pisaniu, jego technikach i mechanizmach to w obecnych czasach idealnym kursem jest szkolenie z copywritingu, a nie maszynopisania.

Demografia skupia w sobie podstawowe pytania dotyczące płci klienta, wieku, wykształcenia, obejmowanego stanowiska, czy wynagrodzenia. Przy określaniu demografii warto stworzyć personę, czyli idealnego klienta, który jest obrazem w Twojej głowie. Zwrócić jednak należy uwagę na to, że samo tworzenie persony nie sprawdzi się w każdej sytuacji. Stworzyć np. 10 tysięcy person, żeby określić potencjalnych klientów? Persona jest aspektem pomocniczym w całym procesie, ze względu na złożoność każdego człowieka i jego zachowań. Persona zawiera w sobie wspólne cechy określonej grupy odbiorców, a nie pojedynczej osoby.

Psychografia określa zachowania potencjalnego klienta. Czyli jego motywację do zakupów, wpływy na decyzję zakupowe. Skupia w sobie pytania odnośnie do tego, co zostało już wspomniane wcześniej, czyli; Jakie problemy klienta rozwiązuje Twój produkt, jakie potrzeby zaspokaja. Czy nawet to, jakie cele klient osiągnie dzięki Twoim produktom, czy usługom. W psychografii zawierają się również obiekcje klienta i obawy związane z zakupem. Sukces polega na umiejętnym eliminowaniu obiekcji klienta i doprowadzenia go ścieżką zakupową do zamknięcia transakcji zakończonej sprzedażą.

Każdy z filarów w połączeniu z innymi komponentami stworzy idealny plan marketingowy dla biznesu. Całość z kolei to strategia marketingowa, która powstaje wraz z połączeniem planu i konkretnych działań.
Jeśli czujesz, że któryś z aspektów wymaga dopracowania, a w obszarze zakupowym np. chciałbyś dowiedzieć się, jak definiować potrzeby klienta równoważąc wartość dodaną dla odbiorcy i potrzeby organizacji. Zapraszamy na szkolenie Agile w zakupach

3 filary strategii marketingowej, które musisz znać – artykuł powstał w oparciu o książkę Brian Tracy “Marketing”

Z NASZYCH SZKOLEŃ KORZYSTAJĄ LIDERZY RYNKU